De Nederlandse Vereniging voor Autisme uit haar bezorgdheid over het toenemende aantal thuiszitters onder kinderen en jongeren met autisme. Uit een recent onderzoek, waaraan 15.000 mensen deelnamen, blijkt dat 16 procent van deze groep niet naar school gaat. De impact van thuiszitten is groot, zowel voor het kind zelf als voor het hele gezin. Ouders geven aan dat een niet-passende schoolomgeving, een te intensief schoolprogramma en het gebrek aan de juiste ondersteuning belangrijke oorzaken zijn van het thuiszitten. Vooral tieners tussen de 12 en 18 jaar worden hierdoor getroffen.
De situatie heeft niet alleen gevolgen voor de kinderen, maar legt ook druk op hun ouders en het hele gezin. In veel gevallen moeten ouders hun werk verminderen of zelfs helemaal stoppen om voor hun thuiszittende kind te zorgen, wat leidt tot overbelasting en stress.
Passende ondersteuning is essentieel om ervoor te zorgen dat kinderen met autisme kunnen blijven deelnemen aan onderwijs. Dit vraagt om extra aandacht, middelen en scholing, zowel voor de kinderen als voor de leerkrachten die met hen werken. Scholen kunnen overwegen om hun fysieke leeromgeving aan te passen, bijvoorbeeld door stilte- en rustruimtes te creëren, zodat leerlingen met autisme zich beter kunnen concentreren en ontwikkelen.
Bron: Nationale Zorggids / Johanne Levinsky